succédesigner slutar
I dag meddelar BMW att Chris Bangle avslutar sitt jobb som deras designchef med omedelbar verkan. Beskedet kommer antagligen att mötas med blandade känslor, då få bildesigners har väckt så mycket engagemang som just Chris Bangle.
Chris Bangle, 52 år, startade sin karriär hos Opel. Senare gick han över till Fiat och är den som ligger bakom formerna på Fiat Coupé. 1992 påbörjade han sin karriär innanför BMW:s väggar och sedan dess har han rört upp många känslor hos BMW-fantaster världen över med sitt annorlunda formspråk med vinklar och veck i stora portioner
och veck i stora portioner.
Vissa älskar det, men minst lika många avskyr det.
I dag meddelar BMW dock att Chris Bangle-eran inom BMW-koncernen är över då han avslutar sitt jobb som designchef med omedelbar verkan och i stället fortsätter med "eget designrelaterat utanför bilindustrin". I stället tar BMW-varumärkets (enbart BMW, inte hela koncernen) nuvarande designchef Adrian van Hooydonk över arbetet.
- Christopher Bangle har haft en bestående inverkan hos BMW-koncernens varumärkens identitet. Hans bidrag till företagets framgångar har varit avgörande, säger Klaus Draeger, BMW:s utvecklingschef, i ett uttalande.
Trots mångas onda öga till Bangles designspråk så kan man inte säga annat än att han lyckats. 2006 tog BMW försäljningsmässigt över förstaplatsen globalt bland de så kallade premiummärkena. Tidigare var det Mercedes som hade prenumererat på den platsen under en längre tid.
Chris Bangles mest uppmärksammade bil är utan tvekan förra generationen 7-serie där den "utanpåliggande" bakluckan fick utstå en hel del spott och spe.
Men vilken Bangle-bil gillar du minst? Och mest, så klart?.